Friday, July 11, 1997

Lettlurte mennesker

Nå er jeg grundig lei av alle disse lettproduktene vi oversvømmes av. Før jeg satte meg ned her forleden for å skrive et leserbrev, gikk jeg til kjøleskapet for å hente meg en leskedrikk, fordi det var så varmt. Jeg har av natur en dragning mot cola-drikker, og mitt blikk falt på de to flaskene med cola-aktige fluidier som lå på den tredje nederste hyllen. Begge var av det såkalt lette slaget, nærmere bestemt het de Tab Extra og Pepsi MAX.

Jeg begynner stadig å filosofere over de minste ting, og der foran kjøleskapet mitt lurte jeg på hvorfor i all verden disse nye lettbrusene har ordene «Extra» og «MAX» i navnene sine. Det slo meg at det selvfølgelig er tilsiktet fra fabrikantenes side: De vil lure oss til å tro at vi får mer for pengene, når det er nettopp det motsatte vi gjør. Vi får jo nemlig mindre kalorier!

Ta Tab Extra som eksempel. Før var navnet bare Tab (som kan bety f.eks. merke eller regning. Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom det og brus, men det får så være). En dag fant produsenten ut at de ville selge mer av drikken (-tten). Løsningen var å legge til et lite «Extra» på etiketten og sende en og annen reklame på TV. Og plutselig ble Tab solgt i store mengder! Jeg er sikker på at «Extra» står for «Extra lurt salgstriks».

Med det samme jeg er så godt i gang med dette leserbrevet, kan jeg ta med Pepsi MAX også. Denne lettleskedrikken blir jo markedsført med tilsynelatende tøffe ungdommer som har prøvd det meste av farlige aktiviteter. Når de så får presentert den nye Pepsi MAX, viser det seg at de ikke har prøvd denne lette brusen. Så prøver de den da, og jammen viser det seg ikke at de synes Pepsi MAX er tøft!

Men dette må nok være helt galt. Pepsi MAX kan da ikke være tøft i det hele tatt! Denne signatur ser ikke noe spennende med å drikke en drikk nesten helt uten kalorier (eller Joule, som nå er den korrekte måleenhet for energi). Derimot er det mye mer spennende å drikke høykaloribrus, slik at man for eksempel kan kjempe mot overvekten. Men ved nærmere ettertanke kan det jo forsåvidt også tenkes at det spennende med å drikke Pepsi MAX er å se om det virkelig er sant at man blir dum av de kunstige søtningsmidlene som er i brusen i stedet for sukker.

Egentlig har jeg jo ikke noe med hva folk drikker på sin fritid. Det angår meg overhodet ikke. God sommer - uten lettprodukter!

Dag Høidahl

No comments: