Saturday, July 05, 1997

Blir vi overvåket?

Jeg har, som de fleste innbyggerne i Fredrikstad kommune og selvfølgelig også folk utenbys fra, kjørt over Fredrikstadbrua i rushtrafikk og normale kjøreforhold, og merket meg det godt gjemte kameraet på toppen av brua. Er dette bare en "undersøkelse" fra trafikkmyndighetenes side, eller er det Storebror som overvåker oss? Lund-rapporten har som de fleste av oss vet, avdekket klanderverdige forhold i overvåkningssystemet i Norge. Hva om nettopp dette kameraet på toppen av brua registrer bilene som kjører over den? Hva slags opplysninger er lagret i det gule klistremerket vi nylig klistret på bilskiltene våre?

En kveld kjørte jeg et antall ganger nettopp forbi dette nevnte kameraet, og jeg syntes det blinket så smått i det.

Og hva med de automatiske trafikkontroll-boksene langs E6? Jeg bare undrer.

Hilsen H. Høidahl

No comments: