Wednesday, May 19, 1999

Elevene tar mer ansvar

Jeg jobber som lærer i en av kommunenes skoler, og har merket i løpet av tiden jeg har arbeidet med barn, at elevene tar mer ansvar. Ikke bare for sitt eget liv, men for hverandre, lærerne og samfunnet.

At dette kan sees i en sammenheng av at elevene har blitt eldre, utelukker jeg ikke, men det kan også være skolens og samfunnets holdning overfor barn og barns selvbevissthet.

Ofte i skoletimer der et samfunnsspørsmål blir diskutert viser de en forståelse og en reaksjon mot urettferdigheter i nærmiljøet og i miljøet utenfor elevenes umiddelbar nærhet som er overraskende.

Utviklingen av det grenseløse samfunnet kan være grunnen. Jeg vet ikke, men jeg liker det.

O. Høydal

2 comments:

Dag said...

Dette leserbrevet ble skrevet av Harald. Broren hans er lærer. Det er naturligvis ingen risiko for at noen skulle blande sammen ham med den fiktive læreren O. Høydal.

Anonymous said...

ler...vitti å endelig få lest dette leserbrevet som jeg har hørt så mye om!