Tuesday, September 23, 1997

År 2000 passer utmerket

Jeg går ut fra at det er en trykkfeil når det står i Oddvar Johansen, Torps kommentar til tusenårsfeiden at jeg innledet mitt brev med "Vi feier hva vi vil". (Ingen har vel interesse av saken, men jeg har aldeles ikke planlagt å feie noe som helst, hverken den ene eller den andre nyttårsaften.) Trykkfeil kan være underholdende, men Johansens dom over mitt brev er seriøs nok: "Tøvete, spør du meg!"

Vel, jeg kjenner ikke til at noen har spurt herr Johansen. Når han likevel tok seg bryet å svare, ville det vært på sin plass å se litt på argumentene jeg førte. I korthet: Kalendersystemer er vilkårlige, så vi kan like godt feire tusenårsskiftet når det passer oss. De fleste synes det passer når år 2000 begynner, så vi får den største og beste festen. Muligens blir vi noe forstyrret av dem som vil feire året etter, men det får så være.

Dag Høidahl

2 comments:

Dag said...

Oddvar Johansen, Torp besvarte Vi feirer hva vi vil. Jeg tenkte å kalle mitt svarbrev "Ingen spurte deg, Oddvar Johansen", men lot være.

Anonymous said...

Festlig! Ga i hvert fall meg en god latter på formiddagskvisten! :D